گزارش دیوار از بازار دوربین عکاسی دست دوم: برندهای «کانن» و «سونی» محبوب‌ترند

دیوار به مناسبت روز جهانی عکاسی، وضعیت آگهی‌های مربوط به دوربین عکاسی را بررسی کرده است. به گفته این پلتفرم، برندهای کانن و سونی بیش از سایرین در این پلتفرم جستجو شده و محبوب‌ترند.

آمارهای دیوار نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه، ۷۱ درصد از آگهی‌های زیر‌دسته «دوربین عکاسی و فیلم‌برداری» متعلق به انواع دوربین و ۲۴ درصد نیز متعلق به تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی است. آگهی‌هایی که اکثر آنها را کالاهای دست دوم تشکیل می‌دهند و سهم چهار برابری به نسبت کالای نو دارند.

دیوار با بررسی ۱۰۰ کلمه پرجستجو در این زیردسته، به این نتیجه رسیده است که برندهای کانن (Canon)، سونی (SONY)، دی‌جِی‌آی (DJI)، نیکون (Nikon)، فوجی‌فیلم (Fujifilm)، گوپرو (GoPro) و پاناسونیک (Panasonic) جزو محبوب‌ترین‌ها بوده‌اند. دربین این برندها، کانن با ۳۱ درصد و پاناسونیک با دو درصد بیشترین و کمترین سهم را داشته‌اند.

دوربین‌های قدیمی همچنان طرفدار دارند

یکی از بخش‌های جالب گزارش دیوار، محبوبیت دوربین‌های عکاسی قدیمی است. آنالوگ‌بازهای زیادی هر روز با جستجو در آگهی‌های دیوار به دنبال این مدل دوربین‌های کلاسیک هستند.

عبارت «دوربین قدیمی» در همین مدت بیش از ۲۶ هزار بار در دیوار جستجو شده است. علاوه بر این، در عنوان یا توضیحات آگهی‌های منتشرشده در این زیردسته، بیش از ۴۸۰۰ بار کلمه «قدیمی»، نزدیک به ۱۸۰۰ بار کلمه «کلکسیونی» و نزدیک به ۱۷۰۰ بار کلمه «آنالوگ» در کنار دوربین یا لوازم عکاسی آمده است. ۳۰۰ بار هم کلمه «نگاتیو» در این آگهی‌ها تکرار شده است.

پراکندگی بازدید از آگهی‌های دوربین

گزارش دیوار نشان می‌دهد میانگین بازدید از هر آگهی «دوربین» پراکندگی جغرافیایی جالب توجهی دارد. بین استان‌های کشور کاربران دیوار در سیستان و بلوچستان (۲۲۳ بازدید از هر آگهی)، خراسان جنوبی (۱۸۸ بازدید از هر آگهی) و خوزستان (۱۸۶ بازدید از هر آگهی) به ترتیب در این مورد پیشتاز بوده‌اند.

همچنین بین شهرها نیز، شهروندان ده شهر زابل، رفسنجان،‌ مریوان، زاهدان، دزفول، بهبهان،‌ کاشان، بروجرد، بیرجند و نجف‌آباد به ترتیب بیشترین میانگین بازدید از هر آگهی را ثبت کرده‌اند.

اما طبق آمارها، آگهی‌گذاران در همه استان‌های کشور آگهی «دوربین» منتشر کرده‌اند که این نشان از پربسامدبودن خریدوفروش دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای در سرتاسر جغرافیای ایران می‌دهد.

موارد مفید دیگر:

درباره ی vbfwqop